Filmpje en Reflectie CS 6

Filmpje en Reflectie CS 6

Filmpje:

https://youtu.be/PplF7d9hmxU

 

A/ Gebaren cue: Achterhand naar mij toe bewegen als ik mijn hand opsteek

Trainingsproces:

Zora had het principe eigenlijk vrij snel door. Een paar keer hand op haar achterhand +clicken en ze bewoog haar achterhand al snel in mijn richting bij het opsteken van mijn hand. Ik ben dit vrij snel in verschillende situaties gaan inzetten, dus als trainingsoefening ter afwisseling omdat ze dit een erg leuke oefening vindt maar ook als gedrag om haar achterhand te verplaatsen bij bijvoorbeeld de dagelijkse verzorging omdat ik het belangrijk vind dat ze door zowel mijzelf als anderen verplaatst moet kunnen worden zonder getrek en geduw. Het testen hoe goed de oefening op cue staat heb ik getest op verschillende locaties, in verschillende situaties en met verschillende personen omdat ik het belangrijk vind dat deze cue altijd werkt, ongeacht locatie of persoon die het vraagt.

criteria goed uitgevoerd gedrag:

  • directe reactie
  • verschillende locaties
  • verschillende personen die het vragen

Op de langere termijn wil ik deze oefening verfijnen door Zora eerst met het “juiste achterbeen” te laten onder stappen (dus het been aan de kant waarvan ze weg beweegt). Ze staat achter vrij nauw, o.a. doordat haar achterhand/ bekken nog niet zo sterk is. Dit moet sterker gaan worden door bewegen (we hebben hiervoor een dierenarts/ chiropractor geraadpleegd). Op het moment dat ze goed onder treedt met het juiste achterbeen kan ik deze cue dan vervolgens gebruiken om onder het zadel haar achterhand te verplaatsen op mijn been cue (met behulp van mijn dochter vanaf de grond voor de transfer van de cue).

 

B/ Tactiele cue: voet optillen als ik het betreffende been aantik

Deze cue is ontstaan vanuit de stem cue voor het voeten geven. Ik pakte daarbij het betreffende been vast als ik de stem cue gaf. Doordat Zora last kreeg van gevoelige voorhoeven (wat ik in eerste instantie niet direct doorhad), ging ze de voorvoeten steeds moeilijker geven. Dit, en het feit dat ze hoefschoenen moest gaan dragen vanwege die gevoelige voeten (en we dus de voorvoeten extra vaak moesten gaan optillen), deed mij besluiten om haar een tactiele cue aan te leren voor het optillen van de voorvoeten. Ik heb dit heel vaak en heel kort geoefend, een beetje spelenderwijs tussen andere oefeningen door.

Stappen:

  • Op het betreffende voorbeen tikken, gevolgd door de stemcue. Bij reactie c+t
  • Op het betreffende voorbeen tikken, langer wachten met stemcue en bij reactie c+t
  • Alleen nog op het voorbeen tikken, bij reactie c+t
  • Wisselen van voorbeen en stappen indien nodig herhalen
  • Oefening op verschillende locaties vragen
  • Oefening ook door mijn dochter laten vragen

Antecedent arrangement:

Bij de start van het aanleren heb ik steeds geoefend als ik de hoeven ging uitkrabben, zodat al een beetje voorspelbaar was wat er ging komen (voordat ik de hoeven ga uitkrabben laat ik haar altijd de hoevenkrabber zien en ruiken). Ook hielp het enorm toen ik eenmaal hoefschoenen voor haar had: bij het zien van een hoefschoen tilde ze al een voorvoet op; ik heb hier gebruik van gemaakt door haar een hoefschoen te laten zien en vervolgens de voet die ik wilde hebben aan te tikken (en haar enthousiasme hierbij heb ik uitgelegd als dat ze blij was met haar schoenen).

Ik heb ook, vanwege de gevoeligheid, in het begin een zacht matje gelegd onder de andere hoef dan de hoef die ik haar ging vragen om op te tillen.

Op de lange termijn vind ik deze oefening  handig om snel haar voorvoeten te kunnen optillen: bij het verzorgen maar ook om bijvoorbeeld haar hoefschoenen aan of uit te doen, ook onderweg.

 

C/ Eerste vrije oefening: opzadelen

De oefening zoals ik hem in eerst instantie in gedachten had is eigenlijk wel af. Zora beweegt netjes en beheerst naar mij toe als ik het zadel presenteer en ik kan haar dan in alle rust opzadelen. Ze gebruikt haar ‘stem’ ook echt: als ze geen zin heeft negeert ze het zadel en beweegt ze dus ook niet in mijn richting.

Om deze oefening toch wat uitdagender te maken ben ik haar gaan leren om naar mij toe te lopen vanaf een mat en zo in mijn richting te bewegen dat ik haar in een vloeiende beweging op kan zadelen. Ik heb dit gedaan met de barebackpad om mijn rug wat te sparen (ik heb sinds kort een leren zadel ipv een kunststof zadel en dat is toch wel wat zwaarder).

Doel: Zora komt naar mij toe lopen en parkeert zichzelf onder het zadel zodat ik het zadel/ de barebackpad op haar rug kan leggen (als uitbreiding op mijn eerdere trainingsplan voor opzadelen:https://bianca.clickeracademie.be/trainingsplannen/eerste-trainingsplan-opzadelen/ ).

 

Gevolgde stappen:

  • Het naar mij toekomen op de cue ‘kom maar’ een aantal keren herhaald vanaf een mat
  • ‘Kom maar’ combineren met het omhoog houden van het zadel/ de barebackpad (handiger met trainen dan mijn leren (zwaardere) zadel ivm protest vanuit mijn rug). Hierdoor transfer van de cue ‘kom maar’ naar het omhoog houden van de barebackpad zodat Zora naar mij toe komt als ik de barebackpad omhoog houd
  • Vorige stap uitbreiden met barebackpad op de rug van Zora leggen
  • Uitbreiden met barebackpad vast maken
  • Alle stappen samenvoegen en pas belonen na vastmaken barebackpad. Dus barebackpad omhoog houden +Zora komt naar mij toe lopen en parkeert onder de pad+ pad op haar rug leggen+ pad vastmaken = beloning

 

Tweede vrije oefening: Balkjes draven

Doel van de oefening:

Zora draaft vlot over de balken als ik daarom vraag, zowel tijdens het grondwerken als onder het zadel. Uiteindelijk wil ik het balkjes draven opnemen in de training om Zora lichamelijk sterker te maken, variatie in het trainingsparcours aan te brengen en wellicht in de toekomst ook om te gaan springen?

  1. Zora van startmat naar eindmat laten lopen, c+t
  2. Balk tussen startmat en eindmat leggen, Zora van startmat naar eindmat laten lopen, c+t bij over balkje stappen en c+t op eindmat
  3. Afstand groter maken tussen startmat, balk en eindmat. Zora weer van startmat over balk naar eindmat sturen, c+t voor over balk stappen en c+t op eindmat
  4. Voorgaande stap ook af en toe in draf vragen
  5. Een tweede, derde en vierde balk toevoegen en stappen herhalen met c+t als ze over de balken is en c+t op eindmat
  6. Startmat, 4 balken, eindmat. Zora vanaf startmat over de balken sturen en c+t op eindmat
  7. Idem als 6 maar nu ook afwisselend draf en stap vragen
  8. Zora laten draven, over balken sturen en c+t op eindmat
Bianca

Reacties zijn gesloten.